Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

De webshop van de toekomst

Marty Zanen
25 oktober 2016

Digitalisering brengt ingrijpende veranderingen met zich mee. Is jouw webshop al ingericht op de toekomst? Welke trends en ontwikkelingen zijn er? Dat en meer lees je in deze blog.

Virtual reality en augmented reality

Met virtual reality wordt een nieuwe 3D omgeving gecreëerd. Augmented reality is een verbeterde versie van een fysieke omgeving door middel van overlays. Deze technieken worden al ingezet bij diverse branches. De klant kan door middel van deze technieken bijvoorbeeld een product ervaren of een evenement herbeleven. Het is ook mogelijk om de klant een kijkje te laten nemen in een gebouw van de toekomst. De ultieme klantbeleving staat centraal bij deze technieken.

Harry Bijl (InRetail) verwijst in zijn blog naar een handig stappenplan. Dit stappenplan beschrijft de kansen en mogelijkheden als je virtual reality in de retailomgeving wil inzetten en is geschreven door Romy Stuik en Vanessa Carty, Studenten aan TMO Fashion Business School.

Anticipatory shipping

De Amerikaanse webshopgigant Amazon heeft een patent op ‘anticipatory shipping’. Klanten krijgen op basis van eerdere aankopen en interesses een product toegestuurd, zonder dat ze dit product hebben besteld. Wordt dit in de toekomst de norm? Voor kleine webshops zal dit een enorme administratieve rompslomp opleveren, omdat veel producten net zo snel weer worden terug gestuurd door de klant.

(Video)chat

Persoonlijke adviezen kunnen het verschil gaan maken. Je kunt aankoopsuggesties tonen op je website. Je kunt de klant ook de mogelijkheid geven om "live" advies te krijgen via chat of videochat. Voor een éénpitter zal het bijna onmogelijk zijn om hieraan te kunnen voldoen. Waar haal je de tijd vandaan? Misschien zijn er slimme oplossingen te bedenken, zoals bijvoorbeeld een virtuele aankoopassistent?

Foto's en video's

Foto's zeggen meer dan tekst. Wat onthouden consumenten van jouw website? 80% foto's en 20% tekst. Zorg dus voor kwalitatief goede foto's, waarbij de klant kan inzoomen en het product vanuit verschillende hoeken kan bekijken. Voeg ook video's (of) animaties toe van je producten.

Pick-up points

Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van logistiek. Er wordt geëxperimenteerd met (on)bemande afhaalpunten. De toekomst zal uitwijzen welk pick-up point door de consument als beste wordt ervaren. Ontstaan er in de toekomst samenwerkingsverbanden op dit vlak? Bekijk welke mogelijkheden er zijn voor jouw webshop.

Feedback

Reviews van klanten worden steeds belangrijker. Vraag om feedback van je klanten. Een nieuwe klant baseert zijn keuze voor een groot deel op deze onafhankelijke informatie. Geef deze reviews een prominente plek op je website.

Marty Zanen

Marty Zanen is adviseur bij de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel ondersteunt ondernemers met toegang tot het Handelsregister, haar data, kennis en netwerken. In alle fasen van het ondernemerschap. Marty helpt startende ondernemers op weg met de start van hun bedrijf en de financiering die daarbij komt kijken. Volg Marty op Twitter via: @martyzanen of bezoek haar LinkedIn pagina.

Nieuws

Belastingdienst helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

De Belastingdienst helpt ondernemers nadat zij een btw-deadline hebben gemist met een checklist naheffingsaanslag btw. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte en lopen daardoor grote kans op een boete.

Helft van ondernemers zoekt geen hulp bij vragen

Uit onderzoek van de KVK blijkt dat veel ondernemers te lang blijven rondlopen met ondernemersvragen. Om deze ondernemers vooruit te helpen opent het KVK Adviesteam een speciaal telefoonnummer.

Lees meer
Starter
in beeld
Tekstbureau Letterdesk
‘Iedereen heeft een goed verhaal’
Lees meer