Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Een webshop beginnen als kleine ondernemer

Arjan Nieuwbeerta
07 juli 2016

Heb jij een goedlopende en kleine onderneming of winkel, maar nog geen online webshop? Dan loop je waarschijnlijk een hoop extra inkomsten mis. Tegenwoordig kopen consumenten steeds meer online. Daarnaast heb je een veel groter bereik en kun je je producten nog sneller verkopen. Dus is jouw bedrijf klaar voor de volgende stap en wil je een webshop starten? Dit artikel vertelt je aan de hand van de meest gestelde vragen, hoe je dit eenvoudig en snel kunt doen als kleine ondernemer.

Hoe maak ik een webshop?

Tegenwoordig zijn er veel verschillende software programma’s, waarmee je simpel in een paar stappen en webwinkel kunt maken. Het hoeft dus helemaal niet moeilijk te zijn. Wanneer je via een webshop wil gaan verkopen, is het goed om te weten wat voor webwinkel software je nodig hebt. Maar hoe maak je deze keuze? Over het algemeen is online webshop software het meest toegankelijk. Met open source webshop software (zoals Magento en Opencart) moet je over programmeer kennis beschikken. Veel webshop software heeft kant-en-klare templates waar je mee kan werken en heb je dus geen programmeer kennis voor nodig. Dit maakt het zelfs voor een leek toegankelijk en mogelijk om een webshop te beginnen.

Voor welke betaalmethode kies ik?

De betaalmethodes die je aanbiedt, pas je aan op de locatie waar je je producten aanbiedt. Verkoop je bijvoorbeeld alleen in Nederland of ook in andere landen? Wanneer je alleen in Nederland je producten verkoopt, zijn de meest gebruikte betaalmethoden: iDeal, Creditcard, Maestro, vooruit of achteraf betalen. Bied je producten ook in het buitenland aan, dan zijn er ook andere betaalmethoden, die alleen in dat betreffende land worden gebruikt. Ook heb je de betaal methode Klarna. Klarna is Europees marktleider in online betaalmogelijkheden en kan dus in heel Europa mee worden betaald. Ook bestaat er de mogelijkheid om achteraf te betalen, bijvoorbeeld met Afterpay. Dit kan de drempel voor de klant verlagen en kan dus eerder tot een verkoop leiden.

Hoe manage ik mijn klantenservice?

Als je efficiënt klantbezwaren wilt oplossen is het handig om een systeem te hebben, dat dit inzichtelijk voor je kan maken. Maak je gebruik van webwinkel software, dan heb je vaak de mogelijkheid om deze programma’s te koppelen aan software die speciaal ontwikkeld is voor het onderhouden van je klantenbestand. Deze systemen heten ook wel Customer Relationship Management (CRM) tools. Bevat bepaalde webshop software dit niet, dan kun je het er voor een paar tientjes bijkopen. Met een CRM systeem heb je alle klantinformatie op één plek. Dit zorgt voor structuur en overzicht in je klantcommunicatie. Ook kun je veel activiteiten laten automatiseren, zodat je niet alles handmatig hoeft in te voeren en verwerken. Dit scheelt je een hoop tijd, maar maakt het ook voor jou als beginnend ondernemer een stuk eenvoudiger.

Hoe beveilig ik mijn webshop?

Wanneer je veel consumenten naar je webshop wil krijgen en daar ook wil houden is een goede beveiliging voor op je website onmisbaar. Voordat mensen iets bij je willen kopen, moeten ze namelijk ook het gevoel hebben dat ze niet in de maling worden genomen. Het internet is namelijk ook een interessante plek voor criminelen. Zij kunnen een website maken, die op een webshop lijkt en zo onwetende mensen het geld afnemen. Straal daarom betrouwbaarheid uit door gebruik te maken van een keurmerk, een sterke SSL authenticatie, goed geschreven teksten en trackinginformatie bij bestellingen. Een SSL authenticatie houdt in dat de webshop goed beveiligd is. De klant kan deze beveiliging herkennen door het groene slotje of URL in de adresbalk van de browser. Mochten consumenten dit niet herkennen, dan kun je het voor de zekerheid ook duidelijk op je website vermelden.

Hoe bereik ik (nog) meer mensen?

Het aanbieden van een mobiele variant van je webshop kan ervoor zorgen dat je nog meer omzet genereert. Er worden steeds meer online aankopen via de mobiel en tablet gedaan. Een goede reden om dit niet te laten liggen en er juist wat mee te doen. Een mobiele website is eigenlijk een gewone website, alleen is de mobiele versie aangepast voor het gebruik van een klein scherm (ook wel responsive design genoemd). Zo wordt de gebruikerservaring verbeterd, omdat je niet op kleine toetsjes hoeft te drukken of steeds in- en uit moet zoomen. Kortom, het is belangrijk om bij het proces van een webshop maken je mobiele gebruikers niet te vergeten en dus ook een mobiele versie van je webshop te hebben.


Arjan Nieuwbeerta

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki. Appwiki is dé advieswebsite waar je als bedrijf en ondernemer de juiste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en kassa. Door onze expertise met je te delen ontdek je de software die het beste bij je past. Dit helpt je tijd besparen en slimmer (online) te ondernemen.

Blog

Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Drie tips om jouw idee te beschermen


Lees meer

Nieuws

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

KvK: merendeel zzp'ers en mbk'ers verwacht groeiende omzet

Het grootste gedeelte van de zzp'ers en mkb'ers verwacht in de aankomende jaren een groei in omzet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag verschijnt.

Lees meer