Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blogs
         

Je eerste stappen als marketeer

Ruben Cornelissen
22 mei 2015

Gefeliciteerd! Je bent begonnen als ondernemer en staat klaar om de wereld te gaan veroveren. Je hebt ongetwijfeld een fantastische dienst, expertise, of visie waar jouw beoogde doelgroep perfect mee geholpen zou zijn. Maar de belangrijke vraag is, hoe gaat die doelgroep dit te weten komen? Het gaat namelijk niet alleen om wat je kunt, maar ook om wie je kent, en vooral, om wie jou kent. Want zonder publiek heeft zelfs het beste idee ter wereld geen kans van slagen.

Denk bijvoorbeeld maar aan gesneden brood; een fantastische uitvinding, maar de persoon die op het idee kwam, werd er niet succesvol mee. Omdat hij niemand wist te bereiken met zijn idee. Wat was het probleem? Het ontbreken van succesvolle marketing.

Marketing klinkt al snel als iets heel groots, iets waar alleen multinationals mee te maken hebben. Zo zul je bij marketing al snel denken aan reclames op de tv (Coca-Cola's kerstcommercials) of aan billboards langs de snelweg. Niet iets waar een startende ondernemer snel mee te maken heeft toch? Maar marketing omvat veel meer dan alleen reclame en billboards. Marketing omvat allerlei aspecten die er samen voor zorgen dat je grip krijgt op de markt (de term 'marketing' komt oorspronkelijk ook van het Engelse 'market getting'). Dat je weet hoe de markt in elkaar zit, en dat je de juiste manier vindt om je doelgroep te benaderen. En dat is belangrijk voor iedere ondernemer, of je nou aan het roer staat van Coca-Cola of net als zelfstandig ondernemer bent begonnen. Maar hoe begin je met je marketing?

Traditioneel zet je een marketingplan op door jezelf drie vragen te stellen: 1) Hoe ziet de markt eruit en hoe kan ik deze onderverdelen in segmenten? 2) Welk deel van de markt wil ik bereiken? 3) Hoe moet ik mezelf positioneren om mijn doelgroep aan te spreken? De eerste vraag kun je alleen beantwoorden door marktonderzoek te doen, dus is het raadzaam hier zo snel mogelijk mee te beginnen. Probeer uit te vinden hoe groot de gehele markt is, en kijk hoe je de markt kunt onderverdelen in segmenten. Ben je fietsenmaker dan kan je de totale markt bijvoorbeeld zien als iedereen die een fiets heeft. Vervolgens kun je de markt opdelen in de segmenten sportfietsers en recreatieve fietsers. Daarna kun je kijken welke partijen actief zijn in welk segment, iets wat je helpt bij het beantwoorden van de tweede vraag.

De tweede vraag is op wie je je gaat richten; wie is je doelgroep? Het MKB? Multinationals? De consument? Dit maakt een heel verschil, omdat verschillende doelgroepen andere wensen hebben,  en vaak een heel andere aanpak vereisen. Zo kunnen consumenten gevoelig zijn voor een lage prijs, terwijl voor multinationals geld misschien geen rol speelt. Daarnaast is de concurrentie in sommige segmenten moordend, maar zijn er vast ook segmenten te vinden waar je kansen veel beter zijn.

Nadat je een doelgroep hebt gekozen, is het tijd om de derde vraag te beantwoorden. Hoe zet jij jezelf in de markt? Als de goedkoopste? De beste? Of als de enige die écht verstand heeft van dat ene specifieke probleem? Elke optie is in potentie goed, maar zorg er wel voor dat je duidelijk kiest en dat alles wat je doet de door jou gekozen positionering versterkt. Zet je jezelf neer als ervaren accountant die maximale kwaliteit levert voor een relatief hoge prijs dan kun je niet aankomen met gratis gedrukte visitekaartjes van de Vistaprint. En als je jezelf positioneert als de goedkoopste softwareontwikkelaar van Nederland, nodig potentiële klanten dan niet uit om naar het Hilton te komen voor een eerste gesprek.

Daarnaast is het raadzaam bij je positionering goed na te gaan wat jou onderscheidt van je concurrenten. Heb je een USP (Unique Selling Proposition)? Laat het ons weten! En stel je tot slot eens voor dat iemand je vraagt: 'waarom zou ik voor jou kiezen?'. Als iemand uit je doelgroep je deze vraag stelt en je moet nadenken over je antwoord dan is je kans verlopen. Maar heb je snel een goed antwoord paraat dan ben je al een heel eind op weg met je marketing. Succes!

Ruben Cornelissen

Ruben Cornelissen is de oprichter van FindCircles, het eerste platform voor professionele vertalingen in Nederland. Samen met mede-oprichter Frederik Spanhoff brengt hij opdrachtgevers die op zoek zijn naar een vertaling direct in contact met professionele vertalers.

Ruben en Frederik werkten in het verleden bij een groot vertaalbureau, maar besloten dat het tijd was voor verandering in de vertaalmarkt. Met FindCircles hopen zij transparantie en eerlijke voorwaarden te creëren voor opdrachtgevers en professionele vertalers, tegen de best mogelijke prijs. FindCircles is op Twitter te vinden via: @FindCircles

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

KvK: merendeel zzp'ers en mbk'ers verwacht groeiende omzet

Het grootste gedeelte van de zzp'ers en mkb'ers verwacht in de aankomende jaren een groei in omzet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag verschijnt.

Lees meer