Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Je eigen boekhouding doen of uitbesteden als startende ondernemer?

Lequal
11 augustus 2020

Als startende ondernemer sta je voor veel keuzes. Een van de keuzes waarmee je als starter te maken krijgt, heeft betrekking op de boekhouding. Het bijhouden van de administratie met inkomsten en uitgaven, facturen en btw-aangifte kost natuurlijk tijd. Bovendien heb je als ondernemer niet altijd even veel kennis van financiële zaken.

Wil je die kennis wel opdoen om zelf alle financiële zaken rond je bedrijf te regelen? Dan kom je met Basiskennis Boekhouden al een heel eind. Overigens is het met een afgeronde opleiding HBO Accountancy deeltijd mogelijk om als freelance accountant te starten en mooie uurtarieven te pakken. In dat geval doe je jouw eigen boekhouding er natuurlijk gewoon bij. In andere situaties is het handig om de voordelen en nadelen te weten om de keuze te maken wel of niet je eigen boekhouding te doen.

Voordelen zelf boekhouding doen

Een van de voordelen van de eigen boekhouding doen, is dat je geen boekhouder hoeft in te huren. Je bespaart als startende ondernemer op de uitgaven aan een boekhouder.

Een ander voordeel is dat je precies weet wat er allemaal binnenkomt en uit gaat. Een goed financieel inzicht in je bedrijf is een voordeel. Bijvoorbeeld om te bepalen of het financieel verantwoord is een investering te doen. Bovendien bepaal jij wanneer je de boekhouding doet. Bijvoorbeeld op een zondagmiddag als je even de tijd hebt. De administratie is op orde op het moment dat jij dat wenst. Het is ook efficiënt, wantje je hoeft niet te overleggen met de boekhouder of je wel of niet een bepaalde investering kan doen.

Nadelen zelf boekhouding doen

Er zijn natuurlijk ook nadelen verbonden aan het doen van de eigen boekhouding. Het kost namelijk veel tijd. Het kan om die reden verstandig zijn om als startende ondernemer om de boekhouding uit te besteden. Een nadeel is ook dat niet iedereen over voldoende boekhoudkundige kennis beschikt.  In veel gevallen zul je je als starter eerst in de administratie en wet- en regelgeving moet verdiepen.Wil je die kennis opdoen om zelf alle financiële zaken rond je bedrijf te regelen? Dan kom je met Basiskennis Boekhouden al een heel eind. Als boekhouden echter niet je interesse heeft, is het lastig om je de kennis eigen te maken.

Heb je een boekhouder dan is deze natuurlijk op de hoogte van alle belangrijke rekeningen. Bovendien weet je dat de boekhouding goed gebeurt en hoef je niet na te denken over het tijdig doen van de btw-aangifte. Verder beschikt de boekhouder over kennis met betrekking tot fiscale zaken en dat kan zeker in je voordeel werken. Doe je de boekhouding zelf en weet je niet alle fiscale regels dan loop je misschien geld mis.

Lequal

LEQUAL is een professioneel digital marketing bureau met vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Apeldoorn. Een team van specialisten zet zich iedere dag in om het maximale rendement uit online marketing campagnes te halen! Hoe we dat doen? Door enthousiasme en ervaring van onze digital marketeers te combineren met data en (de laatste) technieken.