Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blog
         

SEO: de ware betekenis

Arjan Jonker
16 oktober 2015

SEO. Nooit is er meer te doen geweest om een afkorting van slechts 3 letters. Search Engine Optimization, dáár hebben we het over. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? Wat is de juiste, de ‘ware’ betekenis?

Vraag het de gemiddelde ondernemer op straat, en die zal zeggen dat het gaat om ‘hoger in Google komen’. Met alle gevolgen van dien:



Inderdaad: als je gaat googelen op ‘coach hoorn’ werkt dit trucje helaas toch nog. De vraag is of Pascal er veel aan heeft; ik vermoed dat geen bezoeker het einde van deze over-geoptimaliseerde webtekst haalt.

Waarom bestaat Google eigenlijk? Ons is het blijkbaar te doen om ‘bovenaan te komen’. Wat wil Google zélf? Ze hebben het duidelijk verwoord in hun missie:

“Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.”

Anders gezegd:

Een zo goed mogelijk antwoord geven op iedere zoekvraag.
Geeft jouw website over jouw dienst of product het beste ‘antwoord’? Dan word je daar vroeg of laat voor beloond met een hoge ranking in Google. Dat gebeurt in de praktijk al vaak, maar helaas nog niet vaak genoeg, zoals we hierboven hebben gezien.

Daarom zijn er zélfs veel ‘SEO-specialisten’ nog altijd bezig om Google op het verkeerde been te zetten. Gevaarlijke strategie…

Want stél dat het lukt: je verovert onverdiend een toppositie in Google: wat héb je daaraan als je bezoekers toch weer razendsnel afhaken omdat ze jouw kwade opzet feilloos doorhebben? Ze merken echt wel dat je niet écht de oplossing voor hun probleem hebt.

Of misschien héb je dat wel, maar je komt behoorlijk onbetrouwbaar over als het overduidelijk is dat je probeert robots te misleiden. Misschien doe je dat ook wel met je klanten…

Geef SEO betekenis
SEO is niet ’dood’ of ‘zinloos’. Die meningen ontstaan omdat te veel mensen er op de verkeerde manier mee bezig zijn. Gééf SEO nieuwe betekenis door waardevolle websites te creëren die bezoekers van hun sokken blazen. Dan volgt Google vanzelf.
Een SEO-geoptimaliseerde website houdt te allen tijde het belang van de bezoeker in het oog, of het nu gaat om:

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Overige content (bijv. filmpjes)
  • Ontwerp
  • Navigatie


Zorg dat het naadloos in elkaar steekt. Dat kost tijd, inderdaad. En waarschijnlijk een flinke investering in goede content. Maar geloof me: dat verdien je terug. Vaak sneller dan je denkt.

Succes met je SEO. :-)

Arjan Jonker

Arjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren.

Volg Arjan op Twitter via @arjan_jonker of bezoek zijn website: waardevollewebteksten.nl.

agenda

Data ophalen ...
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer