Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Starten met een administratie

Rick Schmitz
20 mei 2016

Ben jij klaar om te ondernemen? Jouw onderneming heeft een naam, heeft een rechtsvorm, staat ingeschreven bij de KvK en je hebt zelfs wat financiële middelen. Je lijkt er helemaal klaar voor. Toch kun je een valse start maken als jouw administratie niet op orde is. Begin goed, want dat scheelt je een hoop werk achteraf.

Je bent verplicht een verplichte financiële administratie bij te houden. Alle gegevens die je voor jouw bedrijf elektronisch of op papier vastlegt, maken deel uit van jouw administratie. Deze administratie is de basis voor je belastingaangiften en moet je 7 jaar bewaren.

5 dingen die horen bij je administratie:

  • Kassabonnen
  • Ontvangen en verzonden facturen
  • Bankafschriften en bewijzen van uitgaven en inkomsten
  • Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
  • Salaris administratie

Wiskunde-deuk?

Administratie wordt vaak onderschat. Het kan verstandig zijn om boekhoudsoftware af te nemen in combinatie met een accountant en fiscalist. Dit is ideaal wanner je zelf niet zo handig bent met cijfertjes, je liever jouw tijd besteed aan andere zaken of wanneer je er simpelweg geen zin in heeft.

Factureren

Ook factureren is een vak apart. Er zijn tal van online facturatieprogramma’s zoals moneybird, next-invoice, twinfield en exact. Indien je gebruik maakt van dit soort programma’s moet je wel alles zelf doen. Indien je kiest om gebruik te maken van een boekhoudsoftware kunt je hier ook vaak kiezen voor een facturatiemodule die je helpen bij het maken van facturen.

Rick Schmitz

Rick Schmitz is Co-Founder van Firm24 en CEO van LTO Network.

agenda

Data ophalen ...