Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Wil jij ook je omzet laten groeien? Word 'woest aantrekkelijk' voor je klanten!

Linda Kramer
22 juni 2017

De laatste tijd ben ik naar veel ondernemersnetwerken geweest. Ik vind dat leuk! Ik geniet ervan om te zien en te horen hoe elke ondernemer over zijn of haar bedrijf praat. Sommigen komen voor de gezelligheid, anderen vinden het leuk om over hun drijfveren te praten en weer anderen zijn juist op zoek naar meer klanten, meer omzet. Zij praten veel over hun producten of diensten en proberen die overduidelijk te verkopen.

Simon Sinek, bekend van het denkmodel 'The Golden Circle', deed onderzoek naar de meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld. Hij ontdekte dat achter de meest succesvolle merken dezelfde manier van denken, handelen en communiceren ten grondslag ligt, die compleet tegenovergesteld is van hoe de meerderheid denkt, handelt en communiceert.

Niet hoe, maar waarom?

Op zijn vraag aan bedrijven waarom hun klanten eigenlijk hun klanten zijn, antwoordden de meeste bedrijven dat ze kwalitatief goede producten of diensten bieden die goed geprijsd zijn. Volgens Sinek is dit het bewijs dat ze geen idee hebben waarom hun klanten hun klanten zijn. Succesvolle bedrijven daarentegen, benaderen hun klanten veel meer volgens 'de waarom' vraag:

'In business, it doesn’t matter what you do, it matters WHY you do'

'The Golden Circle' van Simon Sinek, auteur van het boek: ‘Begin met het waarom’.

Drie cirkels

De Golden Circle bestaat uit drie cirkels. De kern is 'waarom' (Why), gevolgd door 'hoe' (How) en tot slot door 'wat' (What). De meeste bedrijven beginnen vanuit de buitenste ring ('wat') en werken vervolgens naar binnen. De meest succesvolle bedrijven beginnen echter bij de kern, de identiteit van het bedrijf; het 'waarom'!

  • Wat: dit zijn de producten of diensten die een bedrijf verkoopt.
  • Hoe: hierbij leggen bedrijven uit hoe ze doen wat ze doen en laten zo hun onderscheidende waarde zien. Veel ondernemers denken dat dit bepalend is voor het besluitvormingsproces, dit is echter niet zo.
  • Waarom: dit gaat niet over de cijfers van een bedrijf, maar om wat bedrijven geloven, wat hen drijft om te doen wat ze doen.

Ben jij ondernemer? Vraag jezelf dan eens af waarom je eigenlijk bent begonnen? Waarom doe jij wat je doet? Waar ben jij goed in? Wat vind jij leuk om te doen? Vele ondernemers kunnen deze vragen niet snel beantwoorden. Toch is deze vraag erg belangrijk. Praat je vanuit je passie en missie? Dit is de beste (en leukste;-)) manier om klanten aan te trekken!

Aantrekkelijk voor je klanten

Klanten zijn op zoek naar bedrijven die bij ze passen. Die dezelfde normen en waarden hebben, die een identiteit hebben waarbij ze passen. Ze willen namelijk ergens bij horen. Dit beïnvloedt het grootste deel van hun besluit om met jou in zee te gaan. Door dus vanuit je ‘Why’ te praten kunnen ondernemers snel besluiten of ze klant bij je willen worden. Ga hiermee aan de slag, word ‘woest aantrekkelijk’ voor je klanten en je zult zien dat je omzet groeit!

Linda Kramer

Bedrijfskundig adviseur, trainer, spreker en business coach.

Linda Kramer is trotse oprichtster van Bruisend in Bedrijf. Haar grote missie is ondernemers begeleiden, zodat zij meer resultaat uit hun bedrijf halen door slim financieel te ondernemen. Samen gaat zij met haar klanten op zoek naar mogelijkheden voor meer omzet, minder kosten en meer winst! Waar kunnen zaken beter, slimmer en efficiënter? Daarnaast kan Linda heel goed met cijfers omgaan en geniet zij ervan om haar kennis hierin op een praktische manier te delen met anderen. Zij gelooft écht dat ondernemers met structuur, oog voor details én grip op cijfers succesvoller zijn! 

agenda

Data ophalen ...

Blog

Administratie opzetten als zzp'er? Volg deze stappen!


Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Lees meer

Nieuws

Belastingdienst helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

De Belastingdienst helpt ondernemers nadat zij een btw-deadline hebben gemist met een checklist naheffingsaanslag btw. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte en lopen daardoor grote kans op een boete.

Helft van ondernemers zoekt geen hulp bij vragen

Uit onderzoek van de KVK blijkt dat veel ondernemers te lang blijven rondlopen met ondernemersvragen. Om deze ondernemers vooruit te helpen opent het KVK Adviesteam een speciaal telefoonnummer.

Lees meer