Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Kennisbank
         

Starten met je marktonderzoek

Starten als ondernemer doe je niet zomaar: er komt aardig wat bij kijken. Je hebt een goed idee en wilt dit gaan uitwerken. Maar is er wel interesse voor jouw dienst of product? Om deze vraag te kunnen beantwoorden begin je met een marktonderzoek.

Dit moet er in jouw marktonderzoek staan

Als zelfstandig ondernemer moet je weten hoe jouw markt in elkaar steekt. Een vereiste is dus om jouw markt goed in kaart te brengen! Onderzoek wie jouw klanten zijn, wat zij willen en waar zij zich bevinden. Een marktonderzoek vormt de basis voor het trekken van klanten naar jouw bedrijf.

De branche

Om de markt voor jouw product of dienst in kaart te kunnen brengen, onderzoek je allereerst de branche waarin je wilt gaan starten als ondernemer. De juiste informatie geeft een beeld van wat er in jouw sector speelt en van het verloop in de afgelopen jaren. Met deze informatie kun je ook ontdekken wat de vooruitzichten zijn. Hoe ziet de toekomst er voor deze branche uit? Hoe is het gesteld met de prijzen in de markt en waar moet je als startende ondernemer rekening mee houden? Raadpleeg hierbij zeker ook jouw potentiële opdrachtgevers. Zij werken al jaren in de branche en weten immers heel goed wat belangrijk is voor een starter en wat er speelt.

Om jou een handje te helpen bij dit marktonderzoek hebben we alle belangrijke informatie, branchegegevens en websites op een rijtje gezet. Klik op de beroepsgroep waarin je als ondernemer wilt gaan starten en vind nog meer handige informatie.

De doelgroep

Wanneer je weet in welke branche je gaat starten, kun je verder onderzoek gaan doen. Wat vindt de doelgroep van jouw product en of dienst? Dit kun je doen via enquêtes en interviews. Het voordeel van een interview is dat je beweegredenen van mensen kunt achterhalen; wat vinden ze van jouw product of dienst en waarom vinden ze dat? Daarentegen is het voordeel van een enquête dat je in een korte tijd veel mensen kunt bereiken. Bedenk voor jezelf welke manier het waardevolst is voor jou en voer die uit.

SWOT-analyse

Een belangrijke stap in jouw marktonderzoek is de SWOT-analyse. SWOT staat voor strengths, weaknesses, oppurtunities en threats, ofwel sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Door een SWOT-analyse uit te voeren, kun je de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen in één overzicht plaatsen. De sterke en zwakke punten van jouw bedrijf zijn onderdelen die je kunt beïnvloeden. De kansen en bedreigingen komen van buitenaf en zijn daardoor niet beïnvloedbaar. Stel op basis van deze punten een matrix op met vier vlakken. Hierin noteer je in elk vak minimaal drie elementen die op jouw bedrijf van toepassing zijn vanuit de ogen van jouw klant. Je hebt nu een duidelijk overzicht van hoe jouw bedrijf eruit ziet.

Concurrentieanalyse

Om erachter te komen hoe de markt er voor jouw specifieke producten en of diensten eruit ziet, maak je een concurrentieanalyse. Je maakt een concurrentieanalyse door een lijst op te stellen van jouw producten en of diensten. Vervolgens maak je een lijst van jouw afnemers en bekijk je per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten zijn. Wie zijn deze concurrenten dan, waar bevinden zij zich en wat doen ze precies? Hoe zijn zij begonnen, wat zijn hun sterke en zwakke punten? Wat is hun doelgroep? Dat komt allemaal uit deze analyse.

Belangrijk in deze concurrentieanalyse is om te kijken hoe jouw bedrijf staat tegenover de concurrenten. Kijk ook of jouw product en of dienst zich kan meten met vergelijkbare producten en diensten. Zelfs wanneer er maar één concurrent is, maar dit is wel een hele grote speler in jouw gebied, moet je jezelf afvragen of je jouw product misschien niet moet aanpassen.

Marketinganalyse

Voordat je echt van start gaat met je bedrijf is het belangrijk om globaal een idee te hebben van jouw marketingactiviteiten. Op welke manier kun jij jouw doelgroep het beste benaderen? Is dat offline of online, via een tijdschrift of een online artikel? Op welke websites bevindt jouw doelgroep zich, maken zij ook gebruik van social media en zoja: welke kanalen dan?

Kortom: door een uitgebreid overzicht te hebben van het marktonderzoek weet je direct bij de start van jouw bedrijf welk pad je in moet slaan.

Andere artikelen die ook interessant voor je kunnen zijn:

Gratis download

Download hieronder gratis het stappenplan: Hoe start ik mijn eigen bedrijf of het voorbeeld ondernemingsplan.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Drie tips om jouw idee te beschermen


Lees meer

Nieuws

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

KvK: merendeel zzp'ers en mbk'ers verwacht groeiende omzet

Het grootste gedeelte van de zzp'ers en mkb'ers verwacht in de aankomende jaren een groei in omzet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag verschijnt.

Lees meer
 
Download hier gratis het stappenplan: Hoe start ik mijn eigen bedrijf